top of page

EXPO GYS

EXPO "Uit de tuin van mijn Grootouders" by GYS 18 februari - 15 juni 2018

GYS Voorstraat & Amsterdamsestraatweg Utrecht

“De liefde voor planten is er al met de paplepel ingegoten. Waar we ook waren, een bos, het park of gewoon de achtertuin, planten werden benoemd bij de Nederlandse naam en het liefst ook bij de Latijnse naam. Een eigenaardige eigenschap van zowel mijn oma als mijn opa. Hun kennis over planten, geneeskrachtige werkingen en verzorging leek eindeloos.

Toen al, als kind verzamelde ik samen met oma planten en bladeren. Op verschillende wijzen probeerden we die te drogen en bewaren. Er ontstonden plakboekjes waar foto’s en de gedroogde plant naast elkaar bestonden, een modern herbarium. De gedroogde bladeren en bloemen werden souvenirs, herinneringen aan een moment of plek.

De werken te zien in GYS zijn 1:1 vertalingen van mijn herbarium “Mijn grootouders tuin”. Een herbarium aangelegd tijdens het laatste bezoek aan het huis van mijn grootouders, na hun overlijden. De werken laten zowel verzamelingen van planten zien, zoals de voortuin of de achtertuin, maar ook planten op zich. Allemaal vernoemd naar zowel hun Nederlandse als hun Latijnse naam. “

Featured Posts
Recent Posts
bottom of page